13.10.09

Το Κρητικό μαχαίρι

...είναι ένα από τα σύμβολα λεβεντιάς της Κρήτης! Ενα χαρακτηριστικό των Κρητικών που κρατάει από τα Μινωικά χρόνια και συντηρείται μέχρι σήμερα, από λίγα εργαστήρια που τα κατασκευάζουν. Το δικό μου μαχαίρι, βρίσκεται ακριβώς δίπλα στην πόρτα του σπιτιού μου, μαζί με τη θήκη του! Στην είσοδο δεν το βλέπει κανείς! Στην έξοδο όμως η ατσάλινη και κοφτερή του λάμα, δεν περνάει απαρατήρητη! Ούτε η δυνατή λαβή του!Δώρο από μια αγαπημένη φίλη!


Το έθιμο το δικό μας, είναι να χαρίζουμε μαχαίρια σε ανθρώπους που ξεχωρίζουμε! Σε φίλους! Σε ανθρώπους που ξέρουν τι θα πει παλικαριά, μπέσα και φιλότιμο!Οι σύντεκνοι σίγουρα το γνωρίζουν, μιας και διαλέγουν πάντα μια μαντινάδα να το συνοδεύει! Αμέτρητες είναι οι μαντινάδες για το κρητικό μαχαίρι και τραγουδούν την παρουσία του στη ζωή του Κρητικού και γίνονται από τη μια, ύμνος στη λεβεντιά κι’ από την άλλη πυρρίχιος ηρωικός χορός και σκοπός, καθώς περιγράφουν αντροπαλέματα χέρι με χέρι. Μια παρουσία συμβολική του ηρωισμού, της μαχητικότητας αλλά και της υπερηφάνειας σε κάθε στιγμή της ζωής.


(Φίλε) Ναι εσένα λέω έτσι, αν και δεν θα πρεπε! Σεβάσου την επιθυμία μου και πέτα το μαχαίρι στη θάλασσα! Δεν θέλω να το χεις εσύ, γιατί δεν του αξίζεις! Αν παρ όλα αυτά δεν το κάνεις... Τότε κάτσε και σκέψου καλά, όλα όσα σου έγραψα παραπάνω και δεν γνωρίζεις! Παλικαριά, υπερηφάνεια, μπέσα και φιλότιμο!

Το τραγουδάκι που διάλεξα δεν είναι κρητικό!
Σύντεκνοι μη βαράτε βρεεε... χα χα χα
Ακούστε το, αξίζει!

http://www.youtube.com/watch?v=shPET-znvnk

Ν.Γκάτσος-Μ.Χατζιδάκις

Καληνύχτα Κεμάλ...

22 σχόλια:

monahikoslikos είπε...

Καληνύχτα Αγγελική, αυτός ο κόσμος δε θα αλλάξει ποτέ αν δεν βάλουμε όλοι ένα χεράκι!!!
Καληνύχτα...

D.Angel είπε...

Καληνύχτα Λύκε!
Εσύ κράτα το, το μαχαίρι!
Και να θυμάσαι ποια στο έδωσε
και τι σημαίνει....

monahikoslikos είπε...

δίπλα στο λάπτοπ το ΄χω κούκλα μου...
σε πρώτη ζήτηση

D.Angel είπε...

Να σαι καλά!
Στην υγειά των μοναχικών,
των λύκων...

...στην υγειά των λιγοστών!!!
Φιλιά πολλά

George είπε...

διάβαζα τα σχόλια του προηγούμενου πόστ, διάβασα τώρα και αυτό το πόστ και αισθάνομαι να μυρίζει μπαρούτι!
Ειρήνη υμίν χριστιανοί. Άσε που μόλις μου ήρθε φράση του Μολιέρου αν δεν κάνω λάθος! "Προς τι τα μίση και ο αλληλοσπαραγμός"
Πάντως το πόστ με το μαχαίρι είναι όμορφο. Εγώ ακόμα θυμάμαι την μαντινάδα που είχε το Κρητικό μαχαίρι που μου χαρίσανε πριν 20 περίπου χρόνια. Έλεγε "Αν είστε πέντε φύγετε, αν είστε δέκα ελάτε, μα μένα το μαχαίρι μου, κανένα δεν φοβάται". Τότε το είχα εκτιμήσει πολύ και το είχα σαν δείγμα την Κρητικής ανδρείας.

gsatelite είπε...

..."τα κορμια και τα μαχαιρια/αντε,αν βρεθουν σε λαθος χερια/καποιο φονικο θα γινει/και ποιος παιρνει την ευθυνη.."
..οχι ,δεν ειναι μαντιναδα,αλλα το λεει εξίσου καλα..
..Γενικα (μαλλον η φλεβα η Κρητικια φταιει) εχω αρρωστια με μαχαιρια,λαμες,καμες,ακομα δεν εχω αξιωθει να αποκτησω ενα μαυρομανικο που τοσο θελω..
Καλημερες κουμπαρα!

zoyzoy είπε...

Είναι παράδοση τα Κρητικά μαχαίρια αλλά και τρόμος στα χέρια ανίκανων να τα κρατούν!
Ωστόσο το'χετε για γούρι??
Σε πειράξανε κοπέλα μου μακριά τα μαχαίρια τα λόγια κάνουν περισσότερο κακό πολλές φορές.

Υπέροχος ο Κεμάλ και από τον Φραγκούλη.
Καλή σου μέρα με φιλιά θαλασσινά!!

artou είπε...

Μεγάλη θλίψη να βρίσκεται το μαχαίρι αυτό σε ακατάληλα χέρια κάτι σαν ιεροσυλία το βλέπω εγω


την καλημέρα μου

ΛΕΩΝ είπε...

Καλημερούδια Αγγελάκι,
Έχω κι εγώ ένα αυθεντικό κρητικό μαχαίρι στη συλλογή μου, προίκα του άντρα μου από πολύ καλό του φίλο!
Φιλιάαααααα

ΥΓ. Μ άρεσε που δεν το βλέπεις όταν μπαίνεις....αλλά όταν βγαίνεις!

Savvina είπε...

Εμείς φιλενάδα δεν το έχουμε κρεμάσει ακόμη αλλά βρίσκεται σε καλή θέση και αν κάποιος εισβάλλει στο σπίτι αυτό θα πάρω στα χέρια μου.
Μέσα σε αυτό το μαχαίρι είναι κρυμμένη η ψυχή σου.
Είσαι ο φύλακας άγγελος μου άλλωστε και ξέρεις τους λόγους (γιορτάζουμε μαζί).
Σε ευχαριστούμε που μας τίμησες με αυτό το μαχαίρι.
Πιστεύω ότι αξίζουμε για να το έχουμε και μάλιστα να είναι δώρο από μια Κρητικιά σαν εσένα.
Καλή σου μέρα κοριτσάκι.
Φιλιά πολλά.....

ΦΟΥΛΗ είπε...

Εγώ ξέρω κάτι παρόμοιο από την μάννα μου..[τα μεταξωτά βρακιά θέλουν και πιδέξιους κώλους]..
Δηλαδή τώρα μου λες φεύγοντας να φορτωθώ μαχαίρια;; για τους φίλους;;;
Πολλά φιλιά, και ο άκαιρος περνάει??

D.Angel είπε...

George μου
φαντάζομαι πως σου φτιαξα τη μέρα έτσι;Χα χα χα
Δεν έχω μίσος για κανέναν! Οτι έγινε καλώς έγινε! Επρεπε όμως να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα γιατί εδώ μέσα δεν είμαι μόνο εγώ κι εσείς αλλά και άνθρωποι απ την οικογένεια μου, απ την παρέα μου κι απ το νησί μου!
Μάλλον δεν άκουσες το τραγούδι!

ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟ ΝΑ ΤΟ ΘΥΜΑΣΑΙ ΑΥΤΟ!

Οσο για το μαχαίρι σου, για να στο χαρίσανε κάτι θα ξέρανε!Φρόντισε να το τιμάς κι εσύ!
Φιλιά πολλά

Σύντεκνε
όταν κατέβω κάτω θα σ ενημερώσω
κι αν θες θα σου φέρω ένα!
Μπορώ επίσης και να ζητήσω να μου φέρουν...Σκέψου το!
Κρητικός χωρίς μαχαίρι βρε γίνεται;;;
Φιλιά πολλά

Zoyzoy μου
δεν είναι γούρι, είναι κάτι σαν υπόσχεση αλλά και δέσμευση!
Είναι λόγος τιμής! Αυτό που χάρισα μίλαγε για φιλία!Εδωσα τον λόγο μου κι οι κρητικοί έχουν λόγο και μπέσα!(όχι όλοι,αλλά εγώ έχω)
θα συμφωνήσω μαζί σου!
Υπέροχος ο Κεμάλ
Φιλιά πολλά

artou μου
καλώς σε!Κι εγώ έτσι το βλέπω!
Φιλιά πολλά

Λιονταράκι μου
δεν είναι υπέροχα;
Δίπλα στην πόρτα, πάντα...
Δεν το χω για να τρομάζω να τον κόσμο αλλά για να θυμάται φεύγοντας που μπήκε...
Φιλιά πολλά καλό μου

Σαββίνα μου
σ ευχαριστώ πολύ για το υπέροχο
σχόλιο σου!Να ξέρεις πως με τιμάν τα λόγια σου!
Φύλακας άγγελος ε;;;
Είσαι τυχερή που γνώρισες έναν άγγελο!Ασε τους άλλους να νομίζουν
πως συνάντησαν έναν δαίμονα!
Ο καθένας βλέπει αυτό που κουβαλά μές στην ψυχή του!
Φιλιά πολλά καλή μου

Φούλη μου
εμείς έτσι το χουμε!
Πάρε και μοίρασε σε φίλους!
Τώρα ξέρεις και τη σημασία ενός τέτοιου δώρου και θα πουλάς μούρη!
Χα χα χα χα
Τι εστί άκαιρος μαρήηηη;;;;;
Χα χα χα χα
Φιλιά πολλά

kakos lykos είπε...

Το δικό μου μαυρομάνικο είναι από πολυαγαπημένο χέρι και η μαντινάδα του είναι όρκος τιμής και για τους δύο, το χω και γω όπως και συ Dreamer Angel κοντά στην πόρτα, στο έβγα μόνο το βλέπει κανείς, πάνω στη βιβλιοθήκη ν' αναπαύεται εδώ και χρόνια.Όμως σαν παραστεί ανάγκη να υπερασπίσω αγαπημένα πρόσωπα από εισβολείς, δεν θα διστάσω ούτε στιγμή να το βγάλω απ' το θηκάρι του.

Καλησπέρα :)

D.Angel είπε...

Οφου λύκε μου!
Ακριβώς έτσι!
Ορκος τιμής
Πάντα έτσι να σαι...
"Μάχημος"
Φιλιά πολλά κακέ μου λύκε!

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Αυτα που λες για το κρητικό μαχαίρι ίσχυαν καποτε...δυστυχώς σήμερα δεν σημαινει παρά μονο φολκλορ....

Καλησπέρα συντεκνισα!

D.Angel είπε...

Καλώς σε γλυκιά μου!
Δεν έχεις κι άδικο...
...αλλά στο χέρι μας
δεν είναι να το αλλάξουμε;;;
Πιστεύω πως κι εσύ, όπως κι εγώ
όταν κάνεις δώρο ένα κρητικό
μαχαίρι, έχεις κάτι να πεις!
Ετσι δεν είναι;
Φιλιά πολλά
Χάρηκα που πέρασες!

Αθανασία είπε...

Γειάσου καλό μου..τι ωραίο ποστάκι!,ναί όντως το μαχαίρι ή το να έχει κάποιος ένα ωραίο,μαχαίρι στη κατοχή του...είναι νομίζω σύμβολο παληκαριάς,κ λεβεντιάς..για σας τους Κρητικούς....και στη Κρήτη φτιάχνονται τα πιό όμορφα και περίτεχνα μαχαίρια όλης της Ελλάδας ίσως;;;...και οι κρητικοί έχουν όλοι,ο καθένας κ από ένα μαχαίρι η περισσότερα στο σπίτι του,έχετε παράδοση στη κατασκευή μαχαιριών έ;;;...που είναι τέχνη για εσάς...πολύ ωραίο..κ το τραγουδάκι που διάλεξες!από τα αγαπημένα μου...μπράβο καλό μου!ε, λέγεται κ έχει,ειπωθεί πολλές φορές ότι ο Μάνος μας (ο Χατζιδάκις φυσικά),είχε καταγωγή από Κρήτη και ρίζες...από τη μεριά του πατέρα του νομίζω;;;πάντως καταγόταν από Κρήτη...έχει ακουστεί πολύ αυτό..δε ξέρω αν αληθέυει όμως....καλησπέρες καλό μου.....

D.Angel είπε...

Αθανασία μου καλώς σε!
Ετσι είναι!
Το χουμε - το χουμε!
Χα χα χα
Ο Μ.Χατζιδάκις γεννήθηκε στην Ξάνθη.
Ο πατέρας του, Γεώργιος Χατζιδάκις, καταγόταν από το Μύρθιο Ρεθύμνου

Κοριτσάκι, χαίρομαι πολύ που σε βλέπω εδώ!Να χαμογελάς γλυκιά μου!
Φιλιά πολλά

Ευρύνοος είπε...

χμ.. πού το έχω πού το έχω..
κάπου εδώ το έβαλα..

βρε αυτή η Σαββίνα όλο τα καταχωνιάζει..
κι εγώ κάτοχος ενός τιμητικού δώρου απο σένα..
σε ευχαριστώ γι αυτό..
λάτρης των μαχαιριών και σπαθιών γενικότερα..
έχουν μία παράξενη γοητεία..

άντε καλό απόγευμα βρε..

D.Angel είπε...

Eχουν τα άτιμα!!!
Κοίτα μην το χάσεις!
Θα σε φάω λέμε!Χα χα χα
Καλό απόγευμα τρελέ!
Φιλιά

Osiris! είπε...

Το έθιμο το δικό μας, είναι να χαρίζουμε μαχαίρια σε ανθρώπους... θα συμπληρώσω!

:)))

Φιλιά

D.Angel είπε...

..........