29.6.09

Πεντοζάλης

...ανήκει στην κατηγορία των πηδηχτών χορών και χορεύεται σ όλη την Κρήτη.Τον χορεύουν σε μικρές ομάδες, πιασμένοι σφιχτά από τους ώμους, με πεταχτούς διασκελισμούς και συνεχόμενες εναλλαγές. Το ύφος του θυμίζει απομεινάρια πανάρχαιας μορφής πολεμικού χορού, άποψη που ενισχύεται από την παρατήρηση ότι μέχρι πριν από λίγα χρόνια χορευόταν από άνδρες οπλισμένους. Ο γρήγορος πεντοζάλης δεν συνοδεύεται από μαντινάδες. Η προτίμηση όμως της κοινότητας γι αυτόν, οδήγησε στη δημιουργία αρκετών δίστιχων που αναφέρονται στο χορό:

«Αλλο χορό δεν ρέγουμαι, ωσάν τον Πεντοζάλη

που πάει τρία ζάλα εμπρός και δυό γιαγέρνει πάλι.»Εμπνευστής αυτού του χορού ήταν ο Δασκαλογιάννης και οι καπεταναίοι του με εκτελεστή το περίφημο βιολάτορα Στέφανο Τριανταφυλλάκη ή Κιώρο. Ο Δασκαλογιάννης θέλοντας να καλέσει το βιολάτορα Κιώρο στην Ανώπολη, για να ετοιμάσει τον «πυρρίχιο» χορό, του στέλνει μία επιστολή όπου συνθηματικά του αναφέρει ότι ετοιμάζεται ο πέμπτος ξεσηκωμός εναντίων των Τούρκων, με το πέμπτο ζάλο (δηλ. πέμπτος βηματισμός). Έτσι λοιπόν ο Κιώρος συνέθεσε τη μουσική για το καινούργιο πολεμικό χορό, όπου έχει δώδεκα μουσικούς σκοπούς (γιατί δώδεκα ήταν οι αρχηγοί της εξέγερσης που αποφασίστηκε στις 10 Οκτωβρίου 1769). Γρήγορος, αντρικός χορός που χορεύεται με έντονα πατήματα στο έδαφος και ήταν ο χορός που εμψύχωνε τους άντρες να πολεμήσουν. Χορεύεται κυκλικά, πιασμένοι από τους ώμους, για να συμβολίζει με αυτό την αλληλοστήριξη, την συνεργασία και την εμπιστοσύνη. Αντρικός χορός με δυναμικό, επαναστατικό και ηρωικό χαρακτήρα. Χορός που δεν διακρίνεται για τις ατομικές και δεξιοτεχνικές φιγούρες του μπροστινού. Χορός που απαιτεί συγχρονισμένες ομαδικές φιγούρες όλων των αντρών, τις λεγόμενες «πατιές» (πολλαπλά χτυπήματα των ποδιών στο έδαφος).

Η επανάσταση του Δασκαλογιάννη υπήρξε το πρώτο σκίρτημα της Κρητικής ψυχής ενάντια στο φοβερό δυνάστη. Η πρώτη απόδειξη ότι το Κρητικό πνεύμα δεν σβήνει, ούτε σιωπά, όποιος κι αν στέκει αντίκρυ του, όποιος κι αν προσπαθεί να μηδενίσει τη λάμψη του. Τόσοι και τόσοι κατακτητές πέρασαν από τα χώματα τούτα, που πάνω τους δεν ρίζωσε ποτέ το δέντρο της τυραννίας.


Αν και δεν είμαι άντρας γμτ, οφείλω να σας πω πως ο πεντοζάλης είναι ο αγαπημένος μου αντρίκειος χορός και τον χορεύω καλά!!!Αλλωστε υπάρχουν και άντρες που τσάμπα φοράν τα παντελόνια!Ισως τα φουστάνια να τους ταιριάζουν γάντι...Στο θέμα μας τώρα!Κατέχω το πως σας στεναχώρησα πολύ με την προηγούμενη ανάρτηση!Σας ζητώ συγνώμη...Οκ δεν ζούμε σ έναν όμορφο κόσμο αγγελικά πλασμένο!

14 σχόλια:

Ostrakoo είπε...

Ειπαμε.....κρικρι εγω......
Μπαμ!!!Μπαμ!!!Μπαμ!!!
Μπαλωθιεςςςςςςςςς.......απανω τουςςςς και δυναμικα....
Καλο βραδυ να εχεις!!!

homemade είπε...

σοφή σκέψη....γιατί μετά τα πεντοζάλια ...κλπ...υπάρχουν τα βαριά ζεϊμπέκικα......προσοχή λοιπόν στον παίκτη που βάζει την μουσική.....και ο νοών νοήτω...καλά ξεμπερδεματακια....

βρε την έχεις καθαρίσει την φαση

gsatelite είπε...

Γιουργα,νταγιαντα,αιντε,αερααα!!!
(Ριξε και εναν καστρινο για ζεσταμα..)

El Corazon είπε...

Ανάβεις φωτιές Αγγελικουλα!!
Καλημέρα..

monahikoslikos είπε...

Δεν θέλω να σε αποκαρδιώσω μα όπως και να φερθείς κράτα μικρό καλάθι..
καλημέρα

THE LONELY SKIPPER είπε...

μεν την πολιτικη,την ηθοποιια και
το γλυψιμο τελικα δεν εχασε κανεις
σε αυτη την στιγμη ειναι οπλα που πρεπει να χρησιμοποιησεις να μην
σου πω οτι πρεπει να καμης και την ρουμανα φιλεναδα ,πολεμος με ολα τα μεσα θεμιτα και αθεμιτα καλη δυναμη οσο για τις μπαλωθιες αστες
για αλλους που κανουν τα λεονταρια
γεμισε οτοπος ηρωες του φραπε

Osiris είπε...

Καταρχήν... Thanks για την ενημέρωση σχετικά με τον πεντοζάλη που μου αρέσει πολύ.

Όσον αφορά τώρα στον άλλο πεντοζάλη... ρίχτα όλα!!!
Και μη μασάς.

Στην αρχή χαλαρά βέβαια.. αλλά αν δεις ότι χάνεται το σπίτι τράβα και έναν πεντοζάλη στον "πατέρα" και ρίξε και έναν και στην "σύζυγο". Έτσι για να δουν ότι δεν είμαστε και .....

Καλή επιτυχία και... να προσέχεις.

Φιλιά

Αγνή είπε...

Καλή μου Αγγελική,

και μένα μου αρέσει ο πεντοζάλης και μάλιστα -επειδή η αδερφή μου με την οικογένεια της ζούνε στην Κρήτη- έχω προσπαθήσει να χορέψω κιόλας.Προτιμώ βέβαια να τρώω γαμοπίλαφο...


Τώρα στο άλλο θέμα: ξέρεις.. λόγω δουλειάς έχω τύχει να συμμετάσχω σε πολλές τέτοιες οικογενειακές διενέξεις, με ελπίδα ότι κάτι θα αλλάξει μετά το μπαμ. Συνήθως, δεν αλλάζει τίποτα, πέραν κάποιων αυξημένω τιμών σε αρτηριακή πίεση, χοληστερόλη κλπ κλπ.

Αν θες τη γνώμη μου, δεν υπάρχει καν λόγος να πας εκεί και δη με εχθρική διάθεση. Θα ξαναρχίσει το ίδιο παιχνίδι -να βρούμε το φταίχτη και να φύγει η ευθύνη από πάνω μας- και θα φύγεις θυμωμένη, απογοητευμένη και με ζαλάδα στο κεφάλι. Κάνε τις νομικές σου κινήσεις κι άσε τους δικηγόρους να κάνουν τη δουλειά. Όλο το άλλο, βρε κορίτσι μου, νομίζω είναι άκαιρο και τζάμπα... θα το φας στη μάπα. Μακάρι να μην είναι έτσι βέβαια!

Από την άλλη, εσύ ξέρεις καλύτερα. Να 'σαι μόνο πλαισιωμένη από καλούς ανθρώπους που σε αγαπάνε!!
Και ρίξε κι ένα χορό μαζί τους, έτσι απλά!!

Καλή επιτυχία, Αγγελική!

ΦΟΥΛΗ είπε...

Καλησπέρα, την αγάπη μου, και τα φιλιά μου

dreamer-angel είπε...

Οστρακο αίγαγρος ε;;;
Χα χα χα
Φιλιά πολλά

Αυτό το "βρε την έχεις καθαρίσει τη φάση ακόμα δεν κατάλαβα τι σημαίνει" χα χα χα
Εχεις απόλυτο δίκιο σ ευχαριστώ για όλα!Νομίζω πως έχεις πάρει μια ιδέα....
Επίσης θέλω να πιστεύω πως με εμπιστεύεσαι!Φιλιά πολλά

gsatelite
χα χα χα
Ο καστρινός στο τέλος...
Μετά την τσικουδιά, για να το γιορτάσουμε χα χα χα

El Corazon
...ίσως και να μ αρέσει!!!Πού ξέρεις;;;Χα χα χα φιλιά κοριτσάκι!

Λϋκε μου, είναι ανάγκη να κρατώ καλάθι;;;Χάθηκε ένα γκαζάκι;;;Χα χα χα Κατέχω το!Φιλιά πολλά

Γείτονα είπαμε μην το παραχέ....
Ακούς εκεί φιλενάδες!Χα χα χα
Θα το παλέψω αλλά δεν υπόσχομαι τίποτα!Φιλιά πολλά καλέ μου!

Πειρατάκο μου
μη φοβουυυυ!Θα τα καταφέρω!Κι αν πάλι όχι....Χμ
Τότε θα πω ότι προσπάθησα!
Φιλιά πολλά και πειρατικά!

Αγνή μου, οι νομικοί δεν μπορούν να κάνουν τίποτα!Σηκώνουν τα χέρια ψηλά!Λύση δεν υπάρχει εκτός κι αν τον βγάλουμε τρελό!Οχι
Δεν θα μπω σ αυτή τη διαδικασία!Θα περιμένω και μετά θα βγάλω το γινάτι μου!Φιλιά πολλά γλυκιά μου

Φούλη μου επίσης καλή μου!
Να σαι καλα!

Ευρύνοος είπε...

Ο πεντοζάλης μοιάζει πολύ με τον Πυρρίχιο βέβαια..

βρε οι ρίζες..

γειά σου αδέρφι.. dreamer..

dreamer-angel είπε...

Ευρύνοε ξέχασα να αναφέρω πως λέγεται πως τον χορεύαν οι κουρήτες και χτυπάγανε δυνατά τα πόδια τους χάμω για να μην ακούγεται το κλαμα του Δία!!!
Φιλιά πολλά αδέρφι Τρελέ!
Χα χα χα

NANTIA-BAD RELIGION 7 είπε...

Καλησπέρα Αγγελικούλα μου.
Σκέφτηκες μήπως έχουν ανακαλύψει οτι έχεις μπλόγκ και σε διαβάζουν??
ΜΗΝ δημοσιεύεις τις κινήσεις σου για το θέμα αυτό,ταπεινή μου γνώμη και συγνώμη που το λέω!
Άκρως εκπαιδευτική ανάρτηση για μας τους εκτός Κρήτης γεννημένους/ες.
Καλό σου βράδυ κι απο δώ.

dreamer-angel είπε...

Νάντια δεν παίζει αυτό που μου λές!Χα χα χα αυτοί δεν γνωρίζουν ούτε πως είναι η φάτσα μου!Χα χα
Φιλιά πολλά κοριτσάκι!