14.5.09

O Kύκλος στο σταυροδρόμι


Kύκλο με μαυρομάνικο μαχαίρι θα χαράξω
κι ένα σταυρό καταμεσίς χάμαι στη γης θα γράψω.
Nα κάτσω απάνω στο σταυρό να μη ξαναταράξω
και ξαργουτού τη λύρα μου ανάποδα να πιάσω.

... Nα ’ρθουν οι ζερζεβούληδες, χίλιοι καλικατζάροι,
κι ο κάθα εις να πολεμά τη λύρα να μου πάρει.
Nα με ρωτού, να μη μιλώ μηδ’ άχνα να μη βγάνω,
να λένε, να μου τάσσουνε, το γ-κουζουλό να κάνω.

... Στην υστεργιά ένας κουτσός, γέρου διαόλου κάρτσα,
θα μπαϊλτίσει να γροικά τση λύρας μου τα φάλτσα
κι ωσά ντόν όφι θα χυθεί τη λύρα να μ’ αρπάξει,
σ’ ένα χαράκι θ’ ανεβεί αντίκρυτα να κάτσει.

N’ αρχίξει ο γέρο δαίμονας απόσιγα να παίζει,
να βγάνει η λύρα κοντυλιές ωσά ντο πετιμέζι.
Nα ξεσταθού ντ’ αερικά και το διαολομάνι,
να στέσου μέγα πατιρντί και γλέντι μάνι - μάνι.

... Kι εγώ θα κάθομ’ άπραγος μα και τρουλαφχιασμένος
να ιδώ και ν’ αφρουκάζομαι πως παίζει ο ξορκισμένος.
Nα κλέφτω τα τσακίσματα, τη γλύκα του σκοπού ντου,
του δοξαριού το γύρισμα, το σείσμα του χεριού ντου.

Nα μάθω χίλια μυστικά ώστε να ξημερώσει,
να φύγου ντα δαιμονικά κι ο τόπος να μερώσει...
Ο θρύλος
Όποιος θέλει να μάθει να παίζει καλά τη λύρα πηγαίνει κατά τα μεσάνυχτα ’ς ένα έρημο σταυροδρόμι, κ’ εκεί χαράζει κάτω ’ς τη γης με μαυρομάνικο μαχαίρι ένα γύρο, και μπαίνει μέσα και κάθεται και παίζει. Σε λίγο έρχονται απ’ ολούθες Nεράιδες και τον τριγυρνούν. O σκοπός των δεν είναι καλός,γιατί θέλουν να τον πατάξουν.
Mα αφού δεν μπορούν να μπουν ’ς το γύρο που ναι χαραγμένος με μαυρομάνικο μαχαίρι, κοιτάζουν με κάθε τρόπο να τον ξεπλανέψουν και τον τραβήξουν όξω.
Για εκείνο ένας καλός λυράρης, άμα τον παινούν πως έχει καλές κοντυλιές, λέγει καμιά φορά· “Aμ’ είντα θαρρείτε; Eγώ τη λύρα την έμαθα ’ς το σταυροδρόμι”.
Η αλήθεια
O κορυφαίος Pεθεμνιώτης λυράρης Aνδρέας Pοδινός (1912-1934) θρυλείται πως έμαθε τη λύρα στο σταυροδρόμι - ίσως μάλιστα με αντάλλαγμα τη νιότη του,αφού πέθανε 22 ετών.
Θεόδωρος Ι. Ρηγινιώτης
πηγή: http://www.cretan-music.gr/

"αύριο φεύγω πλάτανε
και μάδησε τα φύλλα

για δε θα ξανακούσεις μπλιο

του Ροδινού τη λύρα..."


(λέγεται ότι την παραπάνω μαντινάδα την είπε ο Ροδινός παίζοντας λύρα στην πλατεία Πλάτανος του Ρεθέμνου, λίγες μέρες πριν πεθάνει)Αφιέρωμα στον Α.Ροδινό θα δείτε εδώ http://dreamer-angela.blogspot.com/2008/03/blog-post_11.html
Αξίζει τον κόπο να ρίξετε μια ματιά!
Την ανάρτηση αυτή τη χρώσταγα στον νέο μας φίλο aa!!!

15 σχόλια:

ΛΕΩΝ είπε...

Πλούσια η κρητική ποίηση και πάντα επίκαιρη!
Καλησπέρα Άντζελα!

John Begood είπε...

Ότι και να πείς για την Κρήτη είναι λίγο,χάνεσαι στην πλούσια λαογραφία και τις παραδόσεις που διαθέτει,όσο λίγα μέρη της Ελλάδος.
Νά είσαι καλά και να συνεχίζεις να μας μαθαίνεις οτιδήποτε για τον ευλογημένο αυτόν τόπο.

Ξημεράκης Φάνης είπε...

Εφυγε και δεν πρόλαβε
καλά ,καλά να ζήσει
μα πρόλαβε αθάνατο
έργο να μας αφήσει.

matriga είπε...

Γεια σου σύτεκνε! Καλό που μου κάνει να μου φέρνεις θύμησες από την Κρήτη που με μεγάλωσε... Να είσαι καλά φιλενάδα μου!
Φιλιά καληνύχτας

Ανώνυμος είπε...

βασικα ο μυθος αυτος ακουστηκε πρωτη φορα στα μεσα της δεκαετιας του 20 για τον μπλουζ κιθαριστα και τραγουδιστη robert jhonson που πουλησε την ψυχη του στον διαολο παιζοντας σε σταυροδρομι στις 12 το βραδυ...

το τραγουδι του crossroads(σταυροδρομι)μιλαει σχετικα...

inkve

Sideras είπε...

Ακόμα ένας παραδοσιακός μύθος ,σε ευχαριστώ που τον ανάρτησες .Τα νεραίδοπλάσματα έχουν ήδη καθηλωθεί με την εξιστόρηση σου

Όπως και να έχει , χαίρομαι που σε ανακάλυψα , πολύ ωραίος ιστιοχώρος .

Ο ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΟΣ είπε...

Πάντα κοντά στη πατρίδα σου … που τη φτιάχνεις μέσα σου και μας φέρνεις κοντά σ’ αυτήν με τις αναρτήσεις σου …. … μου άρεσε πάρα πολύ ο μύθος … αλλά στεναχωρήθηκα για το πρόωρο τέλος του Ροδινού .. Διάβασα και την άλλη ανάρτηση σου.. Έχω μια ξεχωριστή θέση για όσους ασχολούνται με αυτά τα «όμορφα». Έχω σκοπό να ανεβάσω κι άλλα βίντεο δικά μου .. στο youtube. Θα σε ενημερώσω … γιατί χάρηκα πολύ που με είδες εσύ ειδικά .. έστω και κατά λάθος. Φιλιά !

ΦΟΥΛΗ είπε...

Πολύ όμορφη ιστορία.....
Να πεθάνει στα 22του χρονια,πολύ συγκινητικό...
Καλό απόγευμα κρητηκασι

dreamer-angel είπε...

Σας ευχαριστώ πολύ όλους για τα σχόλιά σας!Δεν πειράζει που δεν κατάφερα να πάω στο όμορφο νησί, το έχω πάντα μέσα στην καρδιά μου.
Ισως είναι καλύτερα έτσι...

inkve
είναι της ίδιας 10ετίας και ο Ροδινός!Ενας απίστευτος λυράρης πραγματικά!Φιλιά πολλά

Σιδερά
καλώς σε!Χαίρομαι που σε συναντώ εδώ και μάλιστα ευχαριστημένο από την προσπάθεια που κάνω τόσο καιρό!Να σε ξαναδούμε!Φιλιά πολλά

Θανάση να προσέχεις λέμε!Σ ευχαριστώ πολύ για όλα!Φιλιά

Φούλη μου να σαι καλά!
Τα φιλιά μου σε όλους!
Ευχαριστώ σας

dreamer-angel είπε...

Που στο καλό είναι αυτός ο aa
Oλόκληρη αφιέρωση κι ακόμα τπτ :(

pandora είπε...

Καλημέρα Αγγελικούλα. Ακόμα κι αν δεν κατάφερες να πας στο νησί, το νησί ζει μέσα σου κι εμείς αυτό το εισπράττουμε με κάθε τρόπο.

Σε φιλώ

aa είπε...

Γλυκύτατό μου πλάσμα, χίλια ευχαριστώ.Γιατί τίποτε άλλο δεν μπορώ να πω, θα είναι φτωχό. Αλλά έχασα ένα δικό μου άνθρωπο. Μια αγαπημένη φίλη και συνάδελφο στο σχολείο. Να είσαι καλά.

dreamer-angel είπε...

Πανδώρα μου έτσι είναι!Φιλιά πολλά και καλό Σ/Κ να χεις

aa Δεν το ήξερα...Να ζήσετε να τη θυμάστε!Φιλιά καλέ μου και κουράγιο!

Osiris είπε...

Μύρισε Κρήτη
Υπέροχο!!!

"Kύκλο με μαυρομάνικο μαχαίρι θα χαράξω
κι ένα σταυρό καταμεσίς χάμαι στη γης θα γράψω.
Nα κάτσω απάνω στο σταυρό να μη ξαναταράξω
και ξαργουτού τη λύρα μου ανάποδα να πιάσω."

Τι είναι το "ξαργουτού";

dreamer-angel είπε...

επίτηδες

Το άρωμα τση Κρήτης δεν φεύγει απ επαέ καλέ μου Osiri
Φιλιά πολλά και καλό Σ/Κ