20.5.09

Η μάχη της Κρήτης

Το πρωί της 20ης Μαΐου του 1941 ο ξάστερος ανοιξιάτικος ουρανός της Κρήτης μαυρίζει από εκατοντάδες σκουρόχρωμα γερμανικά αεροπλάνα, τα οποία καθώς μουγκρίζουν μοιάζουν με τέρατα της Αποκάλυψης. Η γη σείεται και αμέσως τα πρώτα κύματα των επίλεκτων γερμανικών τμημάτων αρχίζουν να πέφτουν κατά χιλιάδες, από τα αμέτρητα μεταγωγικά αεροπλάνα και ανεμόπτερα.
Η μάχη για την κατάληψη της Κρήτης κράτησε από τις 20 έως στις 29 του Μάη 1941. Η γερμανική επίθεση ξεκίνησε με ανελέητο βομβαρδισμό των πόλεων και των χωριών και η απόβαση των Γερμανών στο νησί έγινε με ρίψη αλεξιπτωτ
ιστών.
Πεδίο μάχης και τα χωριά και οι πόλεις. Ο άμαχος κρητικός λαός κτυπιέται ανελέητα. Η μάχη διεξάγεται σώμα με σώμα. Άμυνα παλλαϊκή, χωρίς σχέδιο, χωρίς πρόγραμμα. Ωστόσο οι γέροι, οι γυναίκες και τα παιδιά δημιουργούν έπος!
Οι απώλειες των Γερμανών αλεξιπτωτιστών κατά την πρώτη ημέρα
είναι απρόσμενα γι αυτούς μεγάλες. Αυτοί όμως συνεχίζουν απτόητοι τις ρίψεις. Πολλοί σκοτώνονται στον αέρα, αλλά και αυτοί που φτάνουν στο έδαφος αποδεκατίζονται από ένα άοπλο και αδάμαστο λαό, που με την ψυχή γεμάτη Ελλάδα ορμάει με τα μαυρομάνικα, τις τσουγκράνες και τα τσαπιά, πετσοκόβοντας τους σιδερόφρακτους και πάνοπλους εισβολείς.

Η άμυνα κρατάει γερά. Αλλά προς το βράδυ της πρώτης ημέρας, οι Γερμανοί πατούν πόδι στο αεροδρόμιο του Μάλεμε και το κρατούν, παρά τις επιθέσεις των υπερασπιστών του νησιού. Απόπειρα των χιτλερικών να στείλουν ενισχύσεις από τη θάλασσα συντρίβεται από τον Αγγλικό στόλο, με φοβερές απώλειες για του
ς Γερμανούς, αλλά και τους Άγγλους που χάνουν βαριά πολεμικά σκάφη. Την επόμενη ημέρα οι ρίψεις Γερμανών αλεξιπτωτιστών συνεχίζονται με μεγαλύτερη πυκνότητα, αλλά και περισσότερες απώλειες για τους εισβολείς. Παρά τις εκατόμβες των νεκρών με τις συνεχείς ενισχύσεις που φτάνουν ακατάπαυστα, οι Γερμανοί κατορθώνουν να δημιουργήσουν και άλλα προγεφυρώματα τα οποία ενώνονται μεταξύ τους και ετοιμάζονται για γενική επίθεση. Η κατάσταση για τους αμυνόμενους είναι πλέον απελπιστική και την εβδόμη μέρα αποφασίζεται η εκκένωση της Κρήτης από το συμμαχικό στρατό.

Κυρίαρχοι καταχτητές πλέον οι υπάνθρωποι του Χίτλερ στρέφονται με λύσσα πάνω στον άμαχο πληθυσμό, για να τον τιμωρήσουν για την ηρωική του αντίσταση. Λεηλατούν, δολοφονούν, καίνε, καταστρέφουν.

Οι βαρβαρότητες εναντίον του άμαχου πληθυσμού, με συλλήψεις και ομαδικές εκτελέσεις, με στρατόπεδα συγκέντρωσης κ.τ.λ, άρχισαν αμέσως με την Γερμανική κατοχή της νήσου και ως αντίποινα. Πρώτο θύμα η Κάνδανος (1 Ιουνίου 1941 ), ύστερα τα Ανώγεια, η Βιάννος κ.τ.λ.

Ωστόσο οι Κρήτες δε δαμάζονται και συνεχίζουν την ηρωική τους αντίσταση για 4 ακόμα χρόνια από τις απόκρημνες και υπερήφανες βουνοκορφές του Ψηλορείτη, της Δίκτης και των Λευκών Ορέων. Συνεχίζουν την εθνική τους αντίσταση μέχρι που η λευτεριά ξαναγυρίζει και στεφανώνει και πάλι το ηρωικό και πανέμορφο νησί - Το νησί των γενναίων.

Σημειώνεται ότι στην Κρήτη ήταν η πρώτη φορά που οι Γερμανοί αντιμετώπιζαν αντίσταση από τον τοπικό πληθυσμό, δηλαδή από αστράτευτους και απόστρατους – ηλικιωμένους άνδρες, καθώς και από γυναίκες και παιδιά.

Από τις αρχές Ιουνίου 1941 δημιουργούνται πλήθος από αντιστασιακές οργανώσεις σε ολόκληρη την Κρήτη, όπως του Μανώλη Μπαντουβά στον Αγ. Σύλλα, του Πετρακογιώργη στις Καμάρες, η ομάδα του Αδάμη Κρασανάκη στη Δίκτη, η Οργάνωση Ανωγείων, η οργάνωση του Ραφτόπουλου στη Βιάννο, η Οργάνωση του Αντ Γρηγοράκη στον Κρουσώνα, η Οργάνωση του Γ Κατσιά στα Σφακιά, η οργάνωση του Μάντακα στα Λευκά όρη, του Γιώργη Κατσιρντάκη στα Χουστουλιανά, κ.α.

Θυμίζουμε μόνο δυο από τα μεγάλα κατορθώματα της Εθνικής Αντίστασης, που όμως τα λένε όλα:

Απαγωγή του Γερμανού στρατιωτικού Διοικητή Κρήτης Κράιπε (26 Απριλίου 1944) από Εγγλέζους και Κρήτες αντιστασιακούς

Εξαναγκασμός σε παράδοση του Ιταλού στρατιωτικού διοικητή Κάρτα.(από Κρήτες αντιστασιακούς)

Η Εθνική Αντίσταση Κρήτης είναι ενέργεια λαϊκών ανθρώπων και όχι στρατιωτικών, αφού αφενός ο στρατός των συμμάχων μετά τη Μάχη της Κρήτης έφυγε στη Μ. Ανατολή και αφετέρου από το Νοέμβριο του 1940 η Κρήτη ήταν αφύλακτη, χωρίς ελληνικό στρατό, χωρίς οργανωμένη άμυνα, επειδή κατά τη κήρυξη του Ελληνο-ιταλικού πολέμου η Μεραρχία της Κρήτης έλειπε στο μέτωπο – ο λόγος και για τον οποίο η κρητική μούσα λέει:

''ΧΙΤΛΕΡ, ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΚΑΥΧΗΘΕΙΣ ΠΩΣ ΠΑΤΗΣΕΣ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ.
ΞΑΡΜΑΤΩΤΗ ΤΗΝ ΗΥΡΗΚΕΣ ΚΑΙ ΛΕΙΠΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΣΗΣ.
Η 5η Η ΜΕΡΑΡΧΙΑ ΤΗΣ, ΤΟ ΑΙΜΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΤΗΣ''


Και μια μαντινάδα:
Κρήτη μου όμορφο νησί πού ‘γραψες ιστορία

Δίχως στρατό πολέμησες μια αυτοκρατορία.ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ
Το τίμημα σε αίμα που πλήρωσε η Κρήτη από την εισβολή και κατο
χή των Γερμανών είναι 6.593 άνδρες, 1.113 γυναίκες και 869 παιδιά. Φονευθέντες και αγνοούμενοι των συμμάχων είναι 1751. Οι Γερμανικές απώλειες είναι περίπου 4000 φονευθέντες και αγνοούμενοι Γερμανοί και πάνω από 170 αεροπλάνα.
Στην επιχείρηση των 10 ημερών της Μάχης τη; Κρήτης τα θύματα των Γερμανών ήταν περισσότερα από ολόκληρη την επιχείρηση στη Γιουγκοσλαβία και Ελλάδα.Ο στρατός πού χάθηκε θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την κατάληψη της Κύπρου, της Συρίας, του Ιράκ και πιθανόν της Περσίας. Η 7η αερομεταφερόμενη Μεραρχία του Γ΄ Ράιχ, η επίλεκτη Μεραρχία των Αλεξιπτωτιστών στο μέλλον δεν
θα παίξει πια κανένα ουσιαστικό ρόλο, ούτε θα επιχειρηθεί παρόμοια επιχείρηση κατά την διάρκεια του πολέμου από τους Γερμανούς.

Το έπος της Μάχης της Κρήτης και της Εθνικής αντίστασης Κρήτης το έγραψε η ψυχή του απλού Κρητικού!

Η Μάχη και η Εθνική Αντίσταση της Κρήτης είναι ένας από τους σταθμούς μιας μακραίωνης πορείας αγώνων, θυσιών, ολοκαυτωμάτων.

Στη Μάχη της Κρήτης οι ηρωικοί υπερασπιστές του νησιού έδωσαν στον εισβολέα απάντηση, ανάλογη με εκείνη του Λεωνίδα.

Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ είναι ένας από τους σημαντικότερους σταθμούς στην ιστορία του 2ου Παγκόσμιου πολέμου. Αποτελεί σύμβολο ηρωισμού και αυτοθυσίας στην Ιστορία των λαών

Η Μάχη της Κρήτης αντέστρεψε τη χρονολογική σειρά των σχεδίων του Γερμανικού επιτελείου. Επέφερε ριζική μεταβολή στις εκστρατείες και ιδίως στην πορεία όλου του πολέμου.

πηγή http://www.krassanakis.gr/krasanadamis.htm

ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ
Κ.ΦΡΑΓΓΕΔΑΚΗ
υ.γ Αν περάσετε ποτέ από την Κάνδανο θα δείτε το μνημείο των πεσόντων
Κάντε μια στάση αξίζει τον κόπο !!!

Καθήστε να φάτε στα τοπικά ταβερνάκια εκεί δίπλα απ το μνημείο
και πιείτε και μια τσικουδιά στην υγειά μας !!!
Σκεφτείτε μόνο οτι οι γερμανοί προσπάθησαν να την εξαφανίσουν
απ το χάρτη όπως και τόσα άλλα χωριά...
Δεν θυμάμαι αν υπάρχει ακόμα η πινακίδα που λέει
"Εδώ υπήρχε η Κάνδανος"

Ισως πρέπει να ξαναπάω!!!

15 σχόλια:

Ευρύνοος είπε...

Βλέπω οτι δικαίως φέρεις τον τίτλο Υπουργού Κρήτης..

νομίζεις δεν το σκέφτηκα πρίν το γράψω;

πολύπαθη Ελλάδα και πολύπαθη Κρήτη..

keep walking..

τα σέβη μου..

dreamer-angel είπε...

Τη λευτεριά ρωτήσανε
ποιάς μάνας είναι γέννα
και είπε πως τη γέννησε
το Κρητικό το αίμα....

Φιλιά πολλά τρελέ μου!

monahikoslikos είπε...

Οφειλόμενη τιμή σε όσους δεν σκύψανε το κεφάλι.
Να είσαι καλά Αγγελική να μας θυμίζεις όσα τα χρόνια σκεπάζουν στη λήθη...

Osiris είπε...

Για του μεγάλους άντρες, μόνο οι Αετοί και τ'αγρίμια μπορούν και έχουν δικαίωμα να μιλάνε.
Εγώ, το μόνο που μπορώ να κάνω... είναι ένα... copy paste. Δυστυχώς!

"Όταν ρυθμίσετε λοιπόν τη διαθήκη
και το μερίδιο δοθεί του καθενός
εμένα αφήστε μου το δρόμο που μου ανήκει
αυτόν που διάλεξα να πάρω μοναχός

Σε διαθήκη με σημαίες και συνθήματα
εγώ είμαι ελεύθερος αέρας που φυσά
εγώ έχω φίλους τα βουνά κι όλα τα κύματα
εγώ έχω αδέλφια τα ποτάμια τα πουλιά

Στη διαθήκη σας εγώ δεν έχω θέση
σαν το μυρμήγκι με είχατε όλοι από καιρό
και εγώ που έχω με το τίποτα πονέσει
και μ' ένα ψίχουλο συνήθισα να ζω"


Άγια τα χώματα που σκεπάζουν τους ΛΕΒΕΝΤΕΣ!!!

dreamer-angel είπε...

Λύκε μου καλή η ανασυγκρότηση της κυβέρνησης αλλά δεν άντεξα να μην γράψω γι αυτό το θέμα όσο κι αν προσπάθησα να το καθυστερήσω!!!
Φιλιά πολλά

Πειρατάκο μου ή μάλλον πρόεδρέ μας...
Ξέρω πως η ανάρτηση είναι μεγάλη και ίσως κουράσει!!!Η καρδιά μου όμως πονούσε κάθε φορά που προσπαθούσα να την μικρύνω!
Δεν τα κατάφερα!
Χαίρομαι που τη διαβάσατε!
Αισθάνομαι δέος
Σ ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο σου, με συγκίνησες!!!Απλά και ταπεινά τα λόγια σου!
Σ ευχαριστώ

Osiris είπε...

ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ, ΝΑ ΤΗΝ ΜΙΚΡΥΝΕΙΣ ANGEL!!!

κάθε άλλο...

ΝΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΩΣΕΙΣ!!!

ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΙΑ BLOGΑΡΑ ΝΑ!!!

ΠΟΥ ΝΑ ΒΓΑΖΕΙ ΜΑΤΙΑ

;)

ΠΑΝΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΑΙΝΑΣ είπε...

Καλησπέρα Υπουργέ μου! Και εις ανώτερα, περήφανη Κρητικοπούλα μας!

Τα φιλιά μου και τις γλυκές μου καληνύχτες.

(Όσο για την πινακίδα που διερωτάσαι, πάντα στην καρδιά μας είναι...)

THE LONELY SKIPPER είπε...

αγαπητη μου και φιλτατη κυρια
υπουργος
ευρισκομε εν αποστολη ingognito
εις τας μαλβιδας νησους μετα εξοχων
ακτοπλοων επιδοτουμενων εφοπλιστων
δια αμεση λυση των επαρχειων ΛΑΣΙΘΙΟΥ ΚΑΙ αγονης γραμμης.σας διαβεβαιω οτι οι συνεργατες μου
και εγω θα πολεμησομεν βεβαιως-βεβαιως .προς το παρον απολαμβανομαι κοκτειλ τροπικων
χυμων για καρδαμομα.
και αδυνατω να σχολιασω
τα εχει καταγραψει η ιστορια

THE LONELY SKIPPER είπε...

Τση Κρήτης τ’ Άγια Χώματα, όπου κι ανέν τα σκάψεις,

Αίμα παλικαριών θα βρεις, κόκκαλα θα ξεθάψεις...”

Athos Georgiou είπε...

Είμαι περήφανος για την κρήτη μας. Μπράβο!

Ανώνυμος είπε...

Δόξα και Τιμή στα παλλικάρια της Κρήτης και όλης της Ελλάδας, η οποία έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στην ήττα των Γερμανών.

Των αθανάτων το κρασί το'χετε εσείς και πίνετε, ζωή σ'εσάς ο θανατός κι Αθανατοί θα μείνετε...


ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ :)

ΦΟΥΛΗ είπε...

Να είσαι καλά κρητικοπούλα μου!!!!!
Σευχαριστώ για την ανάρτησή σου.
Αισθάνομαι δέος διαβάζοντας τα κατορθώματα εκείνων των ηρωικών ανθρώπων!!!!
Να είσαι πάντα καλά, και να μας κρατάς συντροφιά, με τις γεμάτες ποικιλία αναρτήσεις σου......
Καλό βράδυ..

dreamer-angel είπε...

Πανούλη να σαι καλά!Σ ευχαριστώ που πέρασες!!! Χα χα χα έγινα υπουργέσα!!!!Φιλιά

Γείτονα μου, πρέπει να ρυθμίσουμε και το θέμα με το Ελ.Βενιζέλος!!!
Πολύ κράτησε η ιστορία αυτή!!! Φιλιά πολλά καλέ μου

Ξενιτεμένε μου σ ευχαριστώ πολύ!Τα φιλιά μου για να μη νιώθεις μοναξιά!

Κυβερνήτη μου χάθηκες!!!
Σου άρεσε βλέπω!Τα φιλιά μου και σ εσένα!Συγκλονιστικό το σχόλιό σου!

Φούλη μου (κοκκινοσκουφίτσα)
Κι εσείς να στε καλά, να περνάτε και να ομορφαίνετε τη blogόσφαιρα!Φιλιά πολλά

Ο ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΟΣ είπε...

Βλέπω ότι ανέλαβες άμεσα την αποστολή σου ως υπουργός Κρήτης. Καλό είναι να θυμόμαστε τη γενναιότητα αυτών των ανθρώπων που πάλεψαν με όλες τις δυνάμεις τους .. απέναντι σε ένα γίγαντα .. αψηφώντας κάθε φόβο και κίνδυνο. Εξ αιτίας της μεγάλης απώλειας που προκλήθηκε , ο Χίτλερ απαγόρεψε τις μαζικές πτώσεις αλεξιπτωτιστών για την διάρκεια του πολέμου. Μακάρι εμείς οι Έλληνες να είχαμε και σήμερα τα ίδια κότσια .. την ίδια αντίσταση απέναντι σε κάθε εχθρό .. ειδικά στους εχθρούς που βρίσκονται εντός των συνόρων στα κέντρα εξουσίας. Μπράβο σου Αγγελάκι .. μου αρέσει να κοιτάζω πάντα μπροστά .. αλλά όταν δεν υπάρχουν ήρωες στο παρών .. καλό είναι να τιμούμε και να παραδειγματιζόμαστε από αυτούς που τόλμησαν κάποτε. Φιλιά !

Ανώνυμος είπε...

Μεταλλαγμένε μου πόσο δίκιο έχεις...Είμαι σίγουρη πως όλοι κάπως έτσι αισθανόμαστε!
Σ ευχαριστώ πολύ που πέρασες!
Φιλιά καλέ μου!!!
dreamer angel