30.5.09

Μάιος 1941

Η Κρήτη δεν άντεξε την πίεση των Γερμανικών δυνάμεων κι έπεσε! Η Γερμανική σημαία κυματίζει παντού, αλλά ταυτόχρονα αρχίζει και η αντίσταση του Κρητικού λαού.
Στην Αθήνα η χιτλερική σημαία κυματίζει και στον ιερό βράχο της Ακρόπολης.(Πιο συγκεκριμένα στις 27 Απριλίου, στην Ακρόπολη των Αθηνών, ο Γερμανός Αξιωματικός δίνει εντολή στον εύζωνα Κωνσταντίνο Κουκίδη, φρουρό της Σημαίας μας, να την αφαιρέσει για να αναρτήσει τον αγκυλωτό σταυρό. Εκείνος την υποστέλλει κλαίγοντας και ψάλλοντας τον Εθνικό Ύμνο, τυλίγεται με αυτήν και αυτοκτονεί πέφτοντας από τον Ιερό Βράχο.)Τότε ακριβώς δυο δεκαεννιάχρονοι φοιτητές αποφασίζουν το παράλογο. Πρόκειται για τον Λάκη Σάντα, φοιτητή της Νομικής και τον Μανώλη Γλέζο, φοιτητή της Ανωτάτης Εμπορικής, που διακατέχονται από την εμμονή να κατεβάσουν από τον ιερό βράχο το σύμβολο του ναζισμού.
Αρχίζουν, λοιπόν, να ψάχνουν τρόπους για να προσεγγίσουν την κορυφή της Ακρόπολης χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τους Γερμανούς, που έχουν περιφράξει το βράχο με συρματόπλεγμα εγκαθιστώντας φρουρά. Έπειτα από ενδελεχή μελέτη σε εγκυκλοπαίδειες, ανακαλύπτουν ένα σπήλαιο, το “Πανδράσειον άντρον”, που ξεκινά από κάποιο σημείο του βράχου και οδηγεί σ' ένα άνοιγμα δίπλα στο Ερεχθείο. Τις επόμενες μέρες ανεβαίνουν στην Ακρόπολη ως επισκέπτες, κάνοντας επιτόπια κατόπτευση του χώρου και μελετούν τις κινήσεις τους. Είναι η μαγική στιγμή που το παράλογο μετατρέπεται αίφνης σε εφικτό.
Αποφασίζουν το τόλμημα τη νύχτα της 30ης προς 31η Μαΐου του 1941. Ξεκινούν εφοδιασμένοι με ένα μικρό φακό και ένα μαχαιράκι. Φθάνουν στο συρματόπλεγμα, σαλτάρουν μέσα κι αρχίζουν να σέρνονται προς την είσοδο της σπηλιάς. Για καλή τους τύχη, στη σπηλιά είχαν ξεκινήσει ανασκαφές και υπήρχαν αφημένες σκαλωσιές με μαδέρια. Σκαρφαλώνουν μέχρι το άνοιγμα της κορυφής. Πλησιάζουν προς τον ιστό και όταν φθάνουν σε απόσταση 50 μέτρων, πετούν χαλικάκια, για να διαπιστώσουν τυχόν παρουσία γερμανού σκοπού.
Φρουρός δεν υπάρχει, οπότε μπορούν να συνεχίσουν. Φθάνουν στον ιστό, λύνουν το συρματόσκοινο και τραβούν τη σημαία προς τα κάτω. Εκείνη, όμως, δεν κατεβαίνει, γιατί όντας τεράστια, στερεώνεται σε τρία ακόμα χοντρά σκοινιά. Προσπαθούν να ανέβουν στον ιστό για να την σκίσουν, αλλά το ύψος είναι μεγάλο και αδυνατούν να φθάσουν στην κορυφή. Τότε, ενώ η ώρα περνά, παρατηρούν μέσα στο σκοτάδι ότι τα σκοινιά στερεώνονται με σκουριασμένους κρίκους στα μάρμαρα του εδάφους. Αυτό ήταν! Ξεκολλούν τα συρματόσκοινα από τους κρίκους και...
...η σημαία κατέβηκε.Σκέφτονται να την πάρουν μαζί τους αλλά είναι τεράστια. Κόβουν, λοιπόν, από ένα κομμάτι ο καθένας, τυλίγουν την υπόλοιπη σε ρολό και την πετούν σε διπλανό ξεροπήγαδο. Κατεβαίνουν απ' το ίδιο μέρος που ανέβηκαν και σαν να μην τρέχει τίποτε γυρίζουν στα σπίτια τους. Το παράλογο έχει γίνει πραγματικότητα !

Την επαύριο οι Γερμανοί, αλλά και όσοι Αθηναίοι πρόλαβαν να δουν τον άδειο ιστό -η σημαία φυσικά αντικαταστάθηκε αμέσως- δεν πιστεύουν στα μάτια τους. Παραθέτουμε την ανακοίνωση του γερμανού φρούραρχου της πρωτεύουσας:

«Κατά τη νύχτα της 30ης μέχρι της 31ης Μαΐου, υπεξερέθη η επί της Ακροπόλεως κυματίζουσα γερμανική πολεμική σημαία, παρ’ αγνώστων δραστών. Διενεργούνται αυστηραί ανακρίσεις. Οι ένοχοι και οι συνεργοί αυτών θα τιμωρηθώσι δια της ποινής του θανάτου.»

Το νέο διαδίδεται αστραπιαία σ' ολόκληρη την Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη. Το Κάϊρο -όπου εδρεύει το συμμαχικό στρατηγείο Μέσης Ανατολής- αλλά και το Λονδίνο, αναφέρονται με επαινετικά σχόλια στους έλληνες πατριώτες που αποτόλμησαν το εγχείρημα.

Τα ονόματα του Μανώλη Γλέζου και του Απόστολου Σάντα γίνονται, ωστόσο, γνωστά το 1945, από τον ημερήσιο τύπο.

Η πράξη χαρακτηρίζεται αργότερα ως “η πρώτη αντιστασιακή ενέργεια στην κατεχόμενη Ευρώπη”. Ο Μανώλης Γλέζος, όμως, έχει διαφορετική άποψη. Χαρακτηριστικά αναφέρει: «Ήδη είχαν ξεκινήσει προσπάθειες αντίστασης από μικρές ή μεγάλες ομάδες. Κάθε προκήρυξη που διανεμόταν, κάθε σύνθημα σε κάποιο τοίχο, πράξεις που ήδη είχαν προηγηθεί, σηματοδοτούσαν την αντίσταση στον κατακτητή...»

Στο σημείο που υψωνόταν ο ιστός, σήμερα υπάρχει η επιγραφή:

«Τη νύχτα της 30ης Μαΐου 1941 οι πατριώτες Μανώλης Γλέζος και Απόστολος Σάντας κατέβασαν τη σημαία των ναζί κατακτητών από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης.

Εντοιχίστηκε από την Ενωμένη Εθνική Αντίσταση 1941-1944, το 1982»

Πηγή: http://apeiranthos.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=171&Itemid=140

22 σχόλια:

NANTIA-BAD RELIGION 7 είπε...

Καλησπέρα Αλλελικούλα μου,όλα καλά;
Κάποτε υπήρχαν Ήρωες,τώρα υπάρχουν βολέμένα τομάρια πού δέν κοιτάνε παραπέρα απο το εγώ τους.
Πολύ όμορφη η ανάρτησή σου.
Καλό βράδυ.

Vassilis είπε...

Αδάμαστες ελληνικές ψυχές!
Για τότε μιλάμε (όπως αναφέρθηκε και η Nantia), γιατί για τώρα .... μόνο αν ποτέ (απεύχομαι φυσικά) έρθουν τα σκούρα θα δούμε πόσα απίδια χωράει ο σάκος!

THE LONELY SKIPPER είπε...

παντα θα υπαρχουν ηρωες ,γιατι
ηρωας εισαι να παλευης να σωσεις
οτι εχεις την δουλεια σου ,το
σπιτι σου απο τις τραπεζες.και
να ψαχνεις στα σκουπιδια για να
φας /οι ηρωες της ευρωπαικης ελλαδας του 2009

Ευρύνοος είπε...

Θα συμφωνήσω οτι ήρωες πάντα θα υπάρχουν, όσο υπάρχουν τύραννοι..

απλά πιστεύω οτι όλοι κρύβουμε έναν ήρωα μέσα μας σε λανθάνουσα μορφή..
όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, τότε, βγαίνει στην επιφάνεια ο ηρωισμός και ο αλτρουισμός..

μακάρι να το δείξουν τα έργα του καθενός μας..

χαιρετώ σε και ευχαριστώ σε για τα "μαθήματα ιστορίας"..

ΦΟΥΛΗ είπε...

Άντζελα μου ΚΑΛΗΜΕΡΑ......
Πολύ όμορφη και διδακτική η ανάρτησή σου, να είσαι πάντα καλά!!!!

Αθανασία είπε...

Γειάσου καλή μου...εμ,ναί είδες;; όχι σαν τα κακομαθημένα φλωράκια τα σημερινά,που κάνουν επίδειξη τα Ρόλεξ,και τα πανάκριβα ρούχα που έχουν πάρει,με τα λεφτά του μπαμπά.....τότε οι έλληνες είχαν ψυχή και πρωσοπικότητα..και τους ένοιαζε το καλό,της πατρίδας..αυτό...τίποτε άλλο...και φυσικά ο Γλέζος,ένας από τους πιό σημαντικούς έλληνες αγωνιστές της αντίστασης....πολύ μεγάλη πρωσοπικότητα ο άνθρωπος...αυτοί οι άνθρωποι αξίζουν όλες τις τιμές του κόσμου...και πρέπει να τους θυμόμαστε και να τους τιμάμε πάντα.....φιλάκια.....

dreamer-angel είπε...

Nάντια μου
θα συμφωνήσω μαζί σου!
Ομως υπάρχουμε κι εμείς κι αυτό είναι ελπιδοφόρο μήνυμα!Τα φιλιά μου!
υ.γ Καλά είμαι κοριτσάκι, μόνο που τα χω παίξει λίγο αυτές τις μέρες!Σ ευχαριστώ πολύ για το ενδιαφέρον.Να σαι καλά!

Βασίλη μου,
θέλω να πιστεύω πως ήρωες υπάρχουν και ζουν ανάμεσά μας ακόμα!!!Φιλιά πολλά

Γείτονα,
...και όχι μόνο!!!Τα φιλιά μου καλέ μου!

Ευρύνοε,
θα συμφωνήσω μαζί σου!
Ετσι είναι φιλαράκι!Να σαι καλά!Τα φιλιά μου

Φούλη μου,
σ ευχαριστώ! Καλή Κυριακή φιλενάδα!

Αθανασία μου
καλώς σε! Θα συμφωνήσω με όσα μας γράφεις! Ετσι είναι!
Σ ευχαριστώ πολύ που πέρασες, να σαι καλά και να μας ξανάρθεις!Φιλιά πολλά

Osiris είπε...

Να σου πω ένα μυστικό;
Έλα πιο κοντά να μη μας ακούσουν...

..."είσαι να κανονίσουμε κάποια στιγμή να ανεβάσουμε πειρατική σημαία στην Ακρόπολη";

;)

dreamer-angel είπε...

Οχι στην Ακρόπολη βρε OSIRI, εμείς θα πάμε ψηλότερα!Τι λες για τον Λυκαβηττό;
Χα χα χα φιλιά

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

ΚΑΛΗ ΜΟΥ ΦΙΛΗ ΕΧΕΙΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ.ΓΙΑ ΠΕΡΑΣΕ.ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ.

dreamer-angel είπε...

Ερχομαιιιιι
χα χα χα

Παλαβιάρα είπε...

Καλησπέρα Dreamer Angel! Κάνω τις εθυμοτυπικές επισκέψεις σε υπουργούς της Ανατροπής, αλλά διαπιστώνω ότι πολύ γρήγορα σοβαρέψατε εσείς. Εγώ για το 1941, στη matriga για μυθολογία, στoν Πες τα Όλα σε Μένα για τα προβλήματα στις τηλεπικοινωνίες...κλπ Λίγο χαβαλέ βρε παιδιά γιατί χανόμαστε με τις εκλογές!!
Eσύ είσαι τσαχπίνα αλλά μ' αρέσει και ο σκύλος σου στο κλιπάκι. Τι μπουλόκος είναι!!! Αν είναι δε η κόρη σου στη φωτογραφία να τη χαίρεσαι καλή μου.

Παλαβιάρικα φιλάκια σ' όλους!

dreamer-angel είπε...

Kαλώς την Παλαβιάρα!Η αλήθεια είναι ότι σοβάρεψα λίγο χα χα χα
Ποιός σου είπε ότι οι εκλογές είναι σοβαρές;;;Πού να δεις και τα αποτελέσματα χα χα χα
Σ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια τόσο για μένα, όσο και για τα υπόλοιπα μέλη της φαμίλιας.Το σκυλί μου μόνο στράβωσε γιατί είναι κοριτσάκι με καμπύλες!Χα χα χα
Φιλιά πολλά

homemade είπε...

αγγελική...ωραία ανάρτηση..για μεγάλους άντρες.....νάσαι καλά....
καλή σου εβδομάδα......

dreamer-angel είπε...

Eπίσης καλέ μου!Να σαι καλά

matriga είπε...

Αγγελική μου, καλησπέρα. Την τελευταία εβδομάδα, έτρεχα και δεν μιλήσαμε. Δεν μου έφταναν όλα αυτά που είχα... Άρχισα και μαθήματα γαλλικών τρομάρα μου!
Εσύ όλα καλά;
Ωραία είναι να θυμόμαστε τους σημαντικούς.
Να είσαι καλά φιλενάδα μου.
Φιλάκια πολλά και καλό μας μήνα!

matriga είπε...

Ρίξε μια ματιά να δεις τι τρελοί που υπάρχουν! Σε αφορά ;)

dreamer-angel είπε...

Θες να πεις ότι είμαι τρελή;Χα χα χα
Δε μου λες φιλενάδα, πού να κοιτάξω ο ε ο;;;;

matriga είπε...

χα χα χα Αρχικά κοίτα εμένα, γιατί άλλοι έχουν το όνομα της Παλαβιάρας και γω έχω τη χάρη!!!!
Καλά είμαι για τα πανηγύρια lol
Ξέχασα να σου επισυνάψω το link μου για να δεις τι τρέλα κουβαλάνε στην Αμερική.

http://shell-land-en.blogspot.com/2009/05/let-face-it-americans-are-nuts.html

Φιλάκια πολλά!!!

Υ.Γ. Έχω κατουρηθεί από το γέλιο τώρα!!!

dreamer-angel είπε...

Χα χα χα χα τα είδα παλαβιάρα μου
Χα χα χα Πραγματικά μεγάλη τρέλα αλλά γιατί με αφορά;;;Θες να βάψω τον σκύλο μου; εεεε;;;;

matriga είπε...

Γιατί άσχημα θα ήταν να του έκανες ένα super tattoo ;;
Πλάκα κάνω Αγγελική μου! Μην μου πετάς ντομάτες καλέ.... lol
Δεν έχω κέφια και λέω μπούρδες για να γελάσουμε μαζί :{

Ανώνυμος είπε...

Καλά κάνεις γλυκιά μου αλλά γιατί δεν έχεις κέφια;;;Εεεε;;;
dreamer angel