23.3.09

Η αλήθεια

για τον αφορισμό του Καζαντζάκη!

- Η εκκλησία τον αφόρεσε!

- Δεν είναι αλήθεια. Ο Καζαντζάκης ποτέ δεν αφορίστηκε αγαπητή μου. Η Ιερά Σύνοδος τον καταράστηκε και τον αφόρεσε και ζήτησε από τον Πατριάρχη Αθηναγόρα να επικυρώσει τον αφορισμό του. Ο Πατριάρχης πέταξε την αίτηση σ' ένα συρτάρι κι ακόμα εκεί είναι. Ποτέ δεν την υπέγραψε. Όχι μόνο αυτό αλλά τα βιβλία του Καζαντζάκη στολίζουν και τώρα ακόμα την βιβλιοθήκη του Πατριαρχείου!

- Εγώ, δεσποινίς Κατσουλάκη πήγα και στην κηδεία του! Παρ' όλες τις απειλές, διαταγές, εκκλήσεις και κατάρες που πήρα γραπτώς και προφορικώς μπροστά μου και πίσω από την πλάτη μου έδωσα άδεια να μπει η σωρός του στον 'Aγιο Μηνά κι έκανα μάλιστα και την νεκρική δέηση!

- Δεν φοβηθήκατε;

- Ήταν δύσκολη η θέση μου. Είχα μεγάλη πίεση και από την Ιεραρχία και από τις τοπικές αρχές. Αν δεν άφηνα τη σωρό του Καζαντζάκη στον 'Aγιο Μηνά, θα γινόταν η επανάσταση του 1821 και θα αιματοκυλιόμαστε εδώ κάτω! Οι Κρητικοί το 'χαν πάρει πολύ πατριωτικά το θέμα. Ήταν ανήμερα θηρία! Στην κηδεία κόντεψε να γίνει μεγάλο μακελειό. Κάμποσοι κληρικοί χωρίς ράσα ακολούθησαν την νεκρική πομπή βρίζοντας τον νεκρό, αρπάχτηκαν στα χέρια με ντόπιους Κρητικούς.

Δύσκολες ώρες και για μένα ένα ανώτατο κληρικό!

- Εσείς τον θάψατε;

- Όχι, αλίμονο μου! Θα με αφόριζε η Ιερά Σύνοδος! Είχαμε διαταγή να μη γίνει η ταφή του από κανένα Ορθόδοξο παπά. Εγώ δεν ήμουνα κοντά στη σωρό του Καζαντζάκη.

- Οι εφημερίδες έγραψαν ότι θάφτηκε ο Καζαντζάκης;

- Ο κόσμος είχε άγνοια. Όταν έφτασε η σωρός του στο Μαρτινέγκο, κάποιος έβγαλε επικήδειο λόγο. Μα κανείς κληρικός δεν ήταν γύρω για να θάψει τον νεκρό.

Σκεφτείτε τώρα μπροστά στα μάτια όλου του κόσμου και τις φωτογραφικές μηχανές του διεθνούς τύπου! Πουθενά παπάς. Οι Βρακοφόροι Κρητικοί άρχισαν να φουρτουνιάζουν καθώς έμαθα από άλλους παρόντες, άρπαξαν τα αίματα και ήθελαν να βουτήξουν το φέρετρο και να το θάψουν με τα ίδια τους τα χέρια. Κείνη την τραγική στιγμή ως εκ θαύματος παρουσιάστηκε ένα νέος παπάς με ράσα και με θυμιατό!

Ούτε ήξερα ποιος ήταν, πως βρέθηκε εκεί κι από πού ξεφύτρωσε! Κανείς δεν ήξερε!

-Τώρα ξέρετε ποίος ήταν;

-Αρκετά, είπαμε κοπελιά. Ας αφήσουμε αυτή τη συζήτηση για τον Καζαντζάκη ...

-Να μου υποσχεθείς ότι ποτέ δεν θ' αναφέρεις το όνομα του καλού τούτου ανθρώπου

Σαν χτύπησα δειλά την πόρτα του σπιτιού του καλοσυνάτου ήρωα παπά, νόμιζα ότι θα σταματούσε η αναπνοή μου. Μου άνοιξε την πόρτα μ' ένα ήρεμο, απλοϊκό χαμόγελο γιομάτο αγάπη.

- Καλώς ήλθατε στο φτωχικό μου. Σε τι μπορώ να σας φανώ χρήσιμος;

Του είπα την αλήθεια. Δεν έδειξε φόβο ή έκπληξη. Απλά και σεμνά μου ζήτησε να μην αναφέρω τ' όνομα του στην έρευνα για τον Καζαντζάκη, μόνο την ιστορία..

- Τον Νοέμβριο του 1957 ήμουνα στρατιώτης και παπάς και υπηρετούσα την θητεία μου στο Ηράκλειο. Μια μέρα πριν την κηδεία του Καζαντζάκη, ο διοικητής κάλεσε όλους τους στρατιωτικούς κι έδωσε διαταγή να μη βγει κανείς έξω από το στρατόπεδο στις 5 Νοεμβρίου. Οι αρχές κι ο στρατός φοβόταν μεγάλες φασαρίες, γιατί είχε έρθει εκκλησιαστική διαταγή να μην ταφεί ο Καζαντζάκης. Αν θα το 'παιρναν χαμπάρι οι Κρητικοί θα έκαναν μεγάλες φασαρίες. Εγώ σαν παπάς ένιωσα πολύ άσχημα. Η συνείδηση μου με πείραζε πολύ. Ήμουν παπάς. Δεν άντεχα να πάρω στον λαιμό μου τέτοιο άδικο. Δεν μπορούσα ν' αρνηθώ τα ιερά μυστήρια σ' ένα βαφτισμένο Χριστιανό που δεν έκανε ποτέ κάτι ανήθικο ή εγκληματικό. Όσον αφορά τα βιβλία του δεν είμαι εγώ άξιος να τον κρίνω.

- Πως τα καταφέρατε;

- Το 'σκασα κρυφά από το στρατό τη μέρα της κηδείας. Πήρα αθόρυβα τα ράσα μου κι έτρεξα στο Μαρτινένγκο και τον έθαψα.

- Ο κόσμος που περίμενε στο Μαρτινέγκο ήξερε τι έγινε;

- Όχι. Όλοι νόμισαν ότι μ' έστειλε η εκκλησία να τον κηδέψω. Είχαν δει και τον Μητροπολίτη Ευγένιο στον 'Aγιο Μηνά. Δεν ήξερε κανείς τι γινόταν πίσω από τα παρασκήνια!

- Τιμωρηθήκατε;

- Ναι. Πέρασα από στρατιωτικό δικαστήριο και μπήκα φυλακή για έξη μήνες!

Κοίταξα κατάματα τον ανώτατο τούτο άνθρωπο με απέραντη ευλάβεια. Του 'πιασα τα χέρια με τρυφεράδα και τα φίλησα με όλη μου την ειλικρίνεια. Ήταν η πρώτη κι η τελευταία φορά που φίλησα τα χέρια ενός κληρικού!

Σαν γύρισα στην Αθήνα, ο αρχισυντάκτης του περιοδικού μ' απέλυσε...

- Τι έγινε με την έρευνα του Καζαντζάκη; Τι είπαν οι εφημερίδες, τα «Επίκαιρα»;

- Ότι θα πας πέντε χρόνια φυλακή αν προσπαθήσεις να τη δημοσιεύσεις, μου άπαντα ωμά, σχεδόν με θυμό.

- Μα...

- Ξέχασέ το Ελένη. Αυτήν την έρευνα σου συνιστώ σαν φίλος να την κάψεις. Ποτέ δεν θα δημοσιευτεί στην Ελλάδα, τόσο αγαθή είσαι; Ξύπνα!

- Μα είναι αλήθεια!

- Γι' αυτό ακριβώς δεν θα δημοσιευτεί ποτέ, γιατί είναι αλήθεια!

Κραυγές οργής και φρίκης υψώθηκαν μέσα μου. Αισθάνθηκα σαν κάποιος να ξερίζωσε την καρδιά μου και την πέταξε σ' ένα γκρεμό, χωρίς έλεος. Μα δεν το 'βαλα κάτω. Μια φίλη μου μετάφρασε το κείμενο στ' Αγγλικά και το 'στειλα στο Αμερικανικό περιοδικό «Newsweek». Μέσα σε δυο βδομάδες έλαβα απάντηση. Το περιοδικό δέχτηκε το κείμενο για τον Καζαντζάκη σαν πληροφοριακή πηγή και φυλάχτηκε στη βιβλιοθήκη.

Αργότερα έστειλα την έρευνα στη Ελένη Καζαντζάκη. Η χήρα του Καζαντζάκη τη δέχτηκε όπως ένας σταυρωμένος περίμενε με λαχτάρα την ανάσταση του. Ανακουφίστηκε η καρδιά της. Ξελάφρωσαν τα στήθια της.

* * * Η Ελένη Κατσουλάκη, συγγραφέας, δημοσιογράφος, κατάγεται από τα Χανιά της Κρήτης. Τελείωσε το Κολλέγιο Δημοσιογραφίας στην Αθήνα και εργάζεται ως ελεύθερος δημοσιογράφος από το 1960 ενώ τελευταία δημοσιεύει στην εφημερίδα National Herald της Αμερικής όπου διαμένει.

Δημοσιευμένο στην εξαίρετη σελίδα του Λογοτεχνικού περιοδικού "Ο ΛΟΓΟΣ" τηςΑυστραλίας

16 σχόλια:

NANTIA-BAD RELIGION 7 είπε...

Γιατί τέτοιο μίσος για τον μεγάλο αυτόν άνθρωπο;Επειδή τους ξεβράκωσε;Επειδή ήταν ελεύθερος άνθρωπος και δεν κατάπινε αμάσητο ότι του σερβίριζαν;
Επειδή ερευνούσε και ταυτόχρονα δίδασκε με τον τρόπο του τις μάζες;
ΓΙΑΤΙ ακόμα και σήμερα υπάρχουν άνθρωποι(;)που στο άκουσμα και μόνο του ονόματός τουπετάνε σπυράκια;
Τι μίσος είναι αυτό απο ανθρώπους οι οποίοι υποτίθεται διδάσκουν την αγάπη;
Ο Χριστός αυτά έλεγε;
Καλά λένε κάποιοι πως άν ο Χριστός επέστρεφε στη γή όπως τότε,οι πρώτοι που θα τον κυνηγούσαν θα ήταν οι θρησκευτικοί μας άρχοντες!
Τα χάλια μας!!
Καλησπέρα Αγγέλα..

THE LONELY SKIPPER είπε...

oxi και τιποτα να Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ
ΠΟΣΟ με τρομαζουν ολοι αυτοι
ιο μεγαλοι τιτλοι.ΙΕΡΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ.kλπ&&κλπ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΟ ΒΕΒΑΙΑ οταν εχουν αυτο το ΙΕΡΑ

ΦΟΥΛΗ είπε...

Κορίτσι μου είσαι θησαυρός.
Βγάζεις τρομερά θέματα!!!!!!
Έχουμε λέει δημοκρατία;;οι κάφροι,με τα ράσα,και της ζαρτιέρες!!!!!!
Ένα μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ στον φαντάρο παπά
και στη δημοσιογράφο ΕΛΕΝΗ ΚΑΤΣΟΥΛΑΚΗ
Σε ευχαριστώ για της καταπληκτικές,
αναρτήσεις.Καλημερα..........

Kρητικός είπε...

Είναι ανακριβέστατο ότι δεν υπήρχε παπάς στην κηδεία του Καζαντζάκη. Αφού η σωρός του εψάλη στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Μηνά στο Ηράκλειο, χοροστατούντας του τότε Μητροπολίτου και μετ’ έπειτα Αρχιεπισκόπου Κρήτης, κυρού Ευγενίου, μετεφέρθη στον προμαχώνα του Μαρτινέγκο, όπου ετάφη παρουσία του αοιδήμου Μητροπολίτου και πλήθος κλήρου και λαού.

truth around us......... είπε...

Angel ena megalo bravo sou aksizei poli oraio thema den to eixa psaksei pote toso poli se euxaristo gia tis plirofories pou mas perases

Vassilis είπε...

Επιστολή-απάντηση του Ν.Καζαντζάκη στις απειλές της εκκλησίας για τον αφορισμό του «Μου δώσατε μια κατάρα, Άγιοι Πατέρες, σας δίνω μια ευχή: Σας εύχομαι να 'ναι η συνείδησή σας τόσο καθαρή όσο η δική μου και να 'στε τόσο ηθικοί και θρήσκοι όσο είμαι εγώ».

AETOS είπε...

Δέος και μόνο με πιάνει στο άκουσμα του ονόματος αυτού του μεγάλου άνδρα.. Καλησπέρα..

AATON είπε...

Αναρτήσεις μοναδικές.. :-)

Και θα σας περικαλέσω να μην αναφέρουσταν έτσι για τους άγιους πατέρες μας, μη σας αφορίξουνε, άντε.
Μου θυμίζουν πάντως κάτι μαυροφόρες γιαγιάδες, που με το παραμικρό έσκουζαν σαν υστερικές..."π' ανάθεμά σε γάϊδαρε..". Στο μόνο που διέφεραν απο τσι παπάδες τους σημερινούς, ήταν στα γένια..
Ξέρω, ξέρω, οι παπάδες σήμερα δεν έχουν γένια, όχι, οι γιαγιάδες λέω...αυτές είχαν..

Ξημεράκης Φάνης είπε...

....Είναι αλήθεια θάψετο
να μην το φανερώσεις....
κρύβε αλήθεις αν το θες
για να επιβιώσεις.

είναι το τραγικότερο
στην εποχή που ζούμε
πίσω απ΄ το δαχτύλι μας
θέλομαι να κρυφτούμε......

Ανώνυμος είπε...

εμενα μου φαινεται περιεργο που σε αρκετους κανει εκπληξη που ακομα και τωρα ζουμε σε παππαδο κοινωνια...

δεν ηξερα πως η τοποθεσια του ταφου του καζαντζακη λεγεται μαρτινεγκο..
εγω παντα ελεγα οτι βρισκεται πανω απο το γηπεδο της ομαδας του εργοτελη!!
αστειο ακουγεται αλλα εκει ειναι!
σας προτεινω να περαστε μια βολτα..εχει και ωραια θεα!!
και αν εχετε και ορεξη για περιπετεια να πατε βραδυ να πηδηξετε τα καγκελα και να κανετε και το ξενυχτι σας!!

ανθρωπος με πνευμα που με τα εργα του προκαλουσε και ενθαρυνε τον οποιονδηποτε αναγνωστη να κοιταξει παραπερα...να ψαξει βαθυτερα...

τετοια πνευματα λοιπον απαγορευονται και αφοριζονται μεχρι σημερα απο την εκκλησια..μιας εκκλησιας διεφθαρμενης απο καταβολης!!

γιατι αραγε ανθρωποι σαν τον καζαντζακη δεν ειναι διαφημισμενοι οσο τους αξιζει?

γιατι αραγε?


inkve

homemade είπε...

οι παπάδες οι δολοπλόκοι που προσπάθησαν να βλάψουν τον τεράστιο
αυτόν άνθρωπο έφυγαν..δεν ύπάρχουν
ο καζαντζάκης ήταν και θα είναι εδω
για πάντα.....
πολύ καλό....για να μαθαίνουμε και να μην ξεχνάμε
νάσαι καλά

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

KAΛΗΣΠΕΡΑ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ.ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ.ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ.

dreamer-angel είπε...

Την καλησπέρα μου σε όλους και σας ευχαριστώ για τα σχόλια σας!
Χαίρομαι που σας αρέσουν τα θέματα που διαλέγω!Οσο για σένα κρητικέ...
Μανούσοοο πιάσε μια τσικουδιά να κεράσουμε τον νέο επισκέπτη μας!
Σύντεκνε έγραψα μόνο αυτά που διάβασα!Τίποτα περισσότερο!Αν είναι ανακρίβειες ή όχι δεν ξέρω!Δεν ήμουν εκεί!
Φιλιά πολλά σε όλους

Πέτσες © είπε...

Nα σε κάνω μια ψιλοασχετη ερώτηση ???
Αλλά σχετική με τον Καζαντζάκη....
Είχα παλιά έναν δίσκο που λεγόταν αναφορά στον καζαντζάκη-γνήσιο το είχα πάρει αλλα τον έχασα ...
Μιλάμε για τον απόλυτο δίσκο...!!!
Μήπως τον ξέρεις ???
Μήπως ξέρεις που μπορώ να τον βρώ στο ιντερνετ πλέον...

dreamer-angel είπε...

Εκανα μια αναζήτηση με θέμα Καζαντζάκης mp3.Κάτι έβγαλε!!!
Για κάνε κι εσύ και ψάξε γιατί δεν έχω χρόνο!Τα φιλιά μου

Πέτσες © είπε...

έψαξα ρε γαμώτο πιο παλιά αλλά δεν είχα βρεί κατι...
Θα ξανα ψάξω σίγουρα...
Ευχαριστώ!!
Καληνύχτα!