2.3.09

Καθαρά Δευτέρα


«Εμίσεψεν η Αποκριά με λύρες και παιγνίδια
Και μπήκε η Σαρακοστή μ’ ελιές και με κρομμύδια,
Απόκαμεν η Αποκριά, η γιόμορφη κοπέλα
Και έφταξεν η Σαρακοστή η λαχανοσκουτέλα»

Στην Κρήτη
Χαρακτηριστικά παιχνίδια της Καθαράς Δευτέρας είναι:

Τσαγκάρης: (αναβάλλει συνεχώς το μπάλωμα ενός στιβανιού και διαπληκτίζεται με τον πελάτη του)
Η αρκούδα και ο Αρκουδιάρης
Το δικαστήριο (παρωδία δικαστηρίου)
Η γριά καμπούρα με τη μαγκούρα
Ο γιατρός με τον κουφό

Την Καθαρά Δευτέρα στα χωριά Μέρωνα και Μελιδόνια (Ρεθύμνου) αναβιώνουν έθιμα όπως το κλέψιμο της νύφης, ο «Καντής», το μουντζούρωμα, τα οποία, σε συνδυασμό με το καλό κρασί και τους ήχους της λύρας, αποτελούν μια μοναδική εμπειρία.

Καλή Σαρακοστή σε όλους!

13 σχόλια:

Jparalias ή απλά...Γιάννης είπε...

Τι όμορφες εικόνες Καθαρής Δευτέρας μας μετέφερες από την Κρήτη!! Εύχομαι να με αξιώσει ο Θεός να τις ζήσω κι εγώ από κοντά κάποτε!! Εδώ στην πόλη, όλα πλέον είναι μουντά και τυπικά!! Καλή Σαρακοστή!!

Μάτα είπε...

Καλή Σαρακοστή γλυκειά μου!Να περνάς πάντα καλά!
Φιλάκια

Ξημεράκης Φάνης είπε...

Εθιμα της αποκριάς
στη Γέργερη θα δείτε
θα το χαρείτε σίγουρα
αν κάποτε βρεθείτε

πίνουνε και μουζώνουνται
όλοι μικροί μεγάλι
δεν εκεί παρέλαση
και σκέτο καρναβάλι

Φαϊ πιοτό χορός
ολημερίς στους δρόμους,
δρώμενα , αρκουδιάριδες
χωρίς φραγμούς και νόμους

Είναι τ΄ αποκριγιώματα
απ΄τη παράδοση μας
γλεντίζουνε αξέχαστα
όσοι βρεθούν μαζί μας.

(Η Γέργερη είναι το χωριό μου 40 χιλ έξω από το Ηράκλειο προς Μοίρες)

ΦΟΥΛΗ είπε...

ΑΧ Κρήτη και πάλη κρητη. Μπορεί να ζω σε νησί (Σύρο)αλλά αγαπάω πολύ κρητη έχω πάει με τον άντρα μου πάνω από 10 φορές σε 5 χρονια.ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ ΆΓΓΕΛΕ.

THE LONELY SKIPPER είπε...

καλη Σαρακοστη να εισαι παντα καλα

monahikoslikos είπε...

Συμπλήρωσε ποιητικά ο Φάνης τις λαογραφικές σου καταγραφές για τα έθιμα της Κρήτης και ήρθε κι έδεσε.
Όμως λύρα με κρασί και χωρίς τσικουδιά, σαν ομελέτα χωρίς αυγά μου μοιάζει.

Υ.Γ: Απορώ πως τα προλαβαίνεις όλα...

ΣΤΕΛΙΟΣ είπε...

Καλή Σαρακοστή!
Η εγγραφή σου πολύτιμη!
Είμαστε υποχρεωμένοι να μεταφέρουμε το χθες στο αύριο.
Πολλά φιλιά!!

dreamer-angel είπε...

Γιαννάκη σου εύχομαι να κάνεις αυτό που ποθεί η καρδιά σου σύντομα!

Μάτα μου σ ευχαριστώ πολύ, να σαι καλά!Να χαίρεσαι και τον γιόκα σου!

Φάνη μου σ ευχαριστώ πολύ για τις μαντινάδες σου!Να σαι σίγουρος ότι θα περάσω με την πρώτη ευκαιρία, αν όχι απόκριες ίσως κάποιο καλοκαίρι!!!

Φουλη μου σε καταλαβαίνω!Εδώ πάω εγώ συνέχεια που μένω Αθήνα!!!Είναι απίστευτο μέρος!Οταν με το καλό πάω μόνιμα φρόντισε να συναντηθούμε άμα κατέβεις!

SKIPPER μου σ ευχαριστώ πολύ!Επίσης

Βρε βρε καλώς τον λύκο μαςςςςς
Θα συμφωνήσω για άλλη μια φορά μαζί σου στην τσικουδιά!!!την προτιμώ απ το κρασί!Πίστεψέ με δεν είσαι ο μόνος που έχει αυτή την απορία!!!Χα χα χα

Στέλιο μου να σαι καλά!Σ ευχαριστώ

Πολλά φιλιά σε όλους να είστε πάντα καλά!Χαιρετώ σας

NANTIA-BAD RELIGION 7 είπε...

Νάμαι κι εγώ,καθυστερημένη όπως πάντα!
Η λαογραφία μας είναι τόσο πλούσια που τα χάνεις στη κυριολεξία.
Η Κρήτη βέβαια πρωτοπόρα σε αυτά τα έθιμα.
Θάθελα γμτ να βρεθώ τέτοιες μέρες εκεί,αξίζει πραγματικά.
Φιλάκια πολλά..

truth around us......... είπε...

kalispera kai kali sarakosti mia xara ta vrisko ta ethima emeis den exoume tipota sto diko mou xorio zileuo

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

KAΛΟ ΜΗΝΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ.

Λευκή είπε...

Ήρθα κι εγώ, πιο κα8υστερημένη από την ήδη καθυστερημένη Νάντια (πιο αργή κι απ'την καθυστέρηση δλδ)!
Καλή Σαρακοστή κούκλα μου και
άιντε τσακίσου φύγε ,πήγαινε στο νησί σου, μας έπρηξες! Πήγαινε εκεί να έρχομαι να σε βλέπω να με πρήζεις από κοντά :)
Φιλιά πολλά

Ανώνυμος είπε...

Nάντια μου είναι πανέμορφα!!!Φρόντισε να κατέβεις όποτε μπορέσεις!Φιλιά πολλά

Trouth μήπως δεν το χεις ψάξει;;;Ολο και κάτι θα υπάρχει δε μπορεί...
Τα φιλιά μου κοπελιά!

Σκρουτζάκομ επίσης καλόμ!

Χα χα χα χα Λευκή φαντάζεσαι να πάω και ν αρχίσω να σας γράφω μετά ια την Αθήνα;;;Ε ρε γλέντια!!!Χα χα χα

Φιλιά σε όλους και όλες
σμουατςςςς
dreamer angel